آشنايي با شيوه‌ها و قواعد نگارش رزومه شغلي

آشنايي با شيوه‌ها و قواعد نگارش رزومه شغلي

یکی از ابزارهای بسیار مهم برای پیدا کردن شغل ، رزومه می باشد . هر کارجو بهتر است قبل از اینکه به جستجوی کسب و کار بگردد رزومه ای از توانایی ها و مهارتهای خود را پیش رو داشته باشد. محتوای رزومه شغلی شامل بخش‌های متعددی است کـــه در مجموع عملکرد کارجو را نشان می‌دهد. رزومه همچنین دید بهتری به کارجو میدهد تا خودش را بشناسد و بفهمد که چه مشاغلی بیشتر با توانایی ها و تجارب او تناسب دارد .

 اما مهمترین اجزای رزومه را بخش‌های زیر تشکیل می‌دهند:

■ مشخصات فردی

■ سوابق تحصیلی

■ سوابق شغلی

■ مهارت‌ها

تولیدات و تالیفها و افتخارات

■ علائق

هر عنوان مجموعه‌ها و بخش‌های متعددی را شامـــــل خواهد شد.

 مشخصات فردی

نخستین بخش رزومه با توضیح درباره مشخصات فــــردی آغاز می‌شود. بیان مشخصات شناسنامه ای ، آدرس‌ پست الکترونیکی، محل سکونت به همراه شماره تماس در جایگاه پل ارتباطی میان کارجو و کارفرما می باشد که از مهم‌ترین بخش‌های این مجموعه محسوب می‌شوند. نکته قابل تامل در بخش مشخصات فردی، ذکر شماره تماس و آدرس ایمیل است. اگر به هر دلیلی یکی از این بخش‌ها دچار غفلت و نقصان شود؛ قطعا تداوم همکاری‌ها با معضلی جدی مواجه خواهد شد.

 سوابق تحصیلی

عنوان رشته تحصیلی به همراه نام دانشگـــاه از جمله مهم‌ترین اجزای بخش سوابق تحصیلی به حساب می‌آیند. (در صورتی که نام دانشگاه برای شما نقطه قوت به حساب بیاید خوب است که ذکر شود در غیر این صورت ضرورت ندارد)

همواره باید سوابق آموزشی و تحصیلی که ذکر میکنید چه دانشگاهی و چه غیر دانشگاهی با شغلی که درخواست آن را نموده اید مطابقت داشته باشد . به عنوان مثال فرض کنیم شخصی یک دوره ۶ ماهه حسابداری را گذرانده است و همچنین مدرک کارشناسی کامپیوتر دارد و این شخص میخواهد در جایی به عنوان حسابدار کار کند در این صورت مدرک دوره حسابداری او برای کارفرما مهمتر می باشد و در نتیجه در رزومه باید اول مدرک دوره حسابداری ذکر شود .

سوابق شغلی

از دیدگاه یک کارفرما ، تجربه‌های عملی کارجویان در حوزه‌های مختلف می‌تواند سندی مطمئن برصلاحیت‌های شغلی آنان باشد. در واقع با بررسی عناوین شغلی قبلی کارجویان و میزان سنوات خدمتی قابلیتهای کارجو تا حدی برای کارفرما مشخص میشود . فعالیت در شرکت‌ها وسازمان‌های صاحب نام، نه تنها عنوان و رتبه شغلی کارجویان را نزد مصاحبه‌‌کننده افزایش می‌دهدبلکه همچنین مهر اعتباری برای صلاحیت آن‌ها نیز محسوب خواهد شد.

برای تکمیل بخش سوابق شغلی، مطابق عنوان شغل درخواستی تان سوابق شغلی تان را ذکر کنید و عناوین شغلی که بیشترین ارتباط با شغل درخواستی تان را دارند در اولویت قرار دهید . همواره به یاد داشته باشید ذکر عنوان شغلی، محل خدمت، سال‌های خدمتی، دستاوردها، افتخارات، شرکت در همایش‌های داخلی و بین‌المللی، نحوه ارتقای شغلی و اجرای پروژه‌های بزرگ و کوچک، می‌توانند برحضور موفق‌تان درفهرست استخدام شدگان بسیار موثر باشند.
مهم‌ترین اجزای این بخش به شرح زیرند:

■ سمت شغلی

■ حوزه فعالیت

■ رشته تخصصی شغلی

■ میزان سابقه کار

■ نام آخرین مرکز اشتغال و فعالیت

 مهارت‌ها، افتخارات، علائق

همچنین ذکر دوره‌های آموزشی، تسلط بر زبان‌های خارجی، کسب مهارت‌های فنی و درنهایت اجرای مسئولیت‌های سازمانی، در حوزه مهارت‌ها بسیار حائز اهمیت هستند.

تولیدات و تالیفها و افتخارات

هر نرم افزار یا پروژه ای که به اتمام رسانده اید و یا هر آنچه که در حوزه انتشارات(کتاب ومقاله)، عناوین دانشگاهی، ورزشی و موفقیت‌های علمی کسب کرده‌ایــــــد، در این بخش باید با مدارک موجود ضمیمه رزومه کنید.

 علائق

معمولا درانتهای صفحات رزومه می‌توانید علاقه‌مندی‌ها و گرایش‌های مختلف علمی، هنری و فنی که احتمال میدهید با کارتان ارتباط پیدا کند را درج کنید.

 قالب رزومه

رعایت نکات ویرایشی، استفاده از کاغذ استاندارد و نوع سبک رزومه‌نویسی مهم‌ترین اجزای این بخش را تشکیل می‌دهند. بسیاری از مصاحبه‌‌کنندگان و مدیران معتقدند که رزومه باید خلاصه و حداکثر در ۲ صفحه به پایان رسد. همواره به یاد داشته باشید، مصاحبه‌کنندگان رزومه‌های مختلف را در ۳ الی ۵ دقیقـــــه مطالعه می‌کنند. بنابراین محتوا و نوع نگارش باید به طوری باشد که در عین جذابیت، تنوع نیز داشته باشد. ذکر مهم‌ترین عناوین سازمانی و سوابق شغلی و تحصیلی، نه تنها باعث افزایش تمرکز و حفظ زمان بازبینی رزومه می‌شود، جایگاه شغلی کارجویان را نیز حفظ می‌کند.

 از ذکر نکات غیرضروری خودداری کنید

شاید بیان برخی از افتخارات و علاقه‌مندی‌ها در برخی از مؤسسات مورد ‌توجه مدیران قرار گیرد. اما در رزومه‌های حرفه‌ای و هنگام حضور در شرکت‌های صاحب‌نام، ذکر سرگرمی‌ها و علائق چندان تاثیری بر استخدام کارجویان نخواهد داشت. ممکن است که شما در تیم فوتبال و یا والیبال دانشگاه عضو باشید و به افتخارات زیادی نیز رسیده باشید، اما در کسب موقعیت‌ شغلی، تنها مهارت، دانشگاه محل تحصیل و افتخارات علمـــــی‌تان مورد توجه خواهد بود.

 نام اساتید، مدیران عالی‌رتبه و صاحب ‌نام خودتان را در رزومه ذکر کنید

اگر در محل کارتان اساتید مشهور و صاحب‌نامی حضورداشته‌اند که در صنایع، علوم و تحقیقات علمـــــی مورد توجه عموم بوده‌اند، حتماً مدت همکاری و نحوه فعالیت‌ خودتان را ذکر کنید. هرچه دایره فعالیت‌ها و مربیان شما از افراد سرشناس‌تری تشکیل شوند، قطعاً در تصمیم‌گیری‌های مدیران و مصاحبه‌کنندگان احتمال استخدام‌تان افزایش خواهد یافت.

 زبان نوشتاری در رزومه

کلیه ارکان، نگارشی و دستوری رزومه باید مطابق با استانداردهای تعریف‌شده باشند، زبان نوشتاری نیز باید به طور کاملاً رسمی ارائه شود. از ضمیر اول شخص (من) هرگـــــز استفاده نکنید. کلمات عامیانه نه تنها سطح دانش‌تان را پایین می‌آورند، ناتوانی در ارائه یک رزومه استاندارد را نیز نشان خواهند داد.

 از الگوها و رزومه‌های ارسال‌شده به درستی استفاده کنید

مطالعه و بررسی رزومه‌های برتر نه تنها به قدرت یادگیری و فن رزومه‌نویسی کمک خواهد کرد، دیدگاه و نوع سبک‌تان را نیز تعیین می‌کند. همواره به یاد داشته باشید؛ هر کارجو یا کارشناس مطابق بامهارت، تحصیلات و سوابق خویش صفحه‌های رزومه را تکمیل می‌کند، بنابراین رزومه‌ هر شخص خاص خودش خواهد بود. نمی‌توان یک نوع سبک نگارشی را همیشه الگــو قـــرار داد و آن را برای تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها ارسال کرد.

تنها مزیت هر کارجو، رزومه اختصاصی وی است. در واقع از تلفیق مهارت، دانش و سابقه شغلی کارجویان، افراد ساعی انتخاب و به کار دعوت می شوند.

 کاغذ رزومه

کاغذ رزومه باید بدون حاشیه، A4، با قلم مشکـــــی و فونت ۱۲ تایپ شود. بنابراین از شرایط و اصول اولیه رزومه‌نویسی، استفاده از صفحات تمام‌ سفید، (حداکثر ۲ صفحه) و فاقد هرگونه غلط نگارشی و دستوری است.

پایان

برداشت آزاد از منبع :

http://www.bazarekar.ir/02/Fa/DynamicPages/Page.aspx?c=10&nwsId=3453

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + نه =